
ESG-rapport
ESG-rapporten er et vigtigt redskab til at synliggøre og formidle jeres arbejde med samfundsansvar og bæredygtighed – og til at styrke konkurrenceevnen.
ESG-rapport styrker konkurrenceevnen
En ESG-rapport etablerer en tydelig fortælling om ansvarlighed i jeres virksomhed. Derfor er den et vigtigt redskab til at differentiere og positionere jeres virksomhed i forhold til kunder og konkurrenter.
I har sandsynligvis allerede initiativer til at fremme en mere bæredygtig drift. Det kan fx handle om energieffektivitet, bedre udnyttelse af råvarer eller et særligt fokus på medarbejdertrivsel. Men ofte bliver det store arbejde ikke formidlet i en samlet fortælling om jeres bæredygtighedsindsats.
Samtidig er der et stigende pres fra kunder, medarbejdere, finansieringspartnere og NGO’er om ansvarlig drift, øget gennemsigtighed og mere data om ESG-forhold. Særligt hvis I er leverandør til større virksomheder, kan I forvente et voksende behov for rapportering om, hvordan jeres virksomhed påvirker miljø og mennesker både positivt og negativt.
ESG-rapporten beskriver, hvordan negative påvirkninger bliver minimeret og angiver en strategisk ramme for, hvordan I gør en positiv forskel. Den er derfor en vigtig del af fremtiden for rigtig mange virksomheder, og det er nemt at komme i gang.
3 gode grunde til at udgive en ESG-rapport
- Beskriver muligheder og risici
I får etableret en samlet fortælling om de forretningsmæssige risici og muligheder forbundet med den grønne omstilling. Et optimalt grundlag for at vurdere effekten af jeres indsatser på tværs af virksomheden. - Klarhed gennem data
I får klarhed med en transparent gengivelse af jeres bæredygtighedsarbejde og kan levere, når interessenter efterspørger data og information. - Troværdig branding og markedsføring
I kan vise, hvad I gør for at fremme en ansvarlig virksomhedsdrift og bidrage til grøn omstilling. Brug ESG-rapporten til frugtbare dialoger med fx kunder, medarbejdere og leverandører.